tisdag 20 augusti 2013

Katarina "Karro" Vohnsen en av fem på festivalen

Rockfotografen och fotokonstnären Karolina ”Karro” Vohnsen hinner med fem musikfestivaler i år. Det blir runt 200 konserter. Minst. ”Det kan nog bli några enskilda också”, säger hon.

Karro är en av fem fotografer som medverkar på fotofestivalen i Eslöv den 19 oktober. De övriga, som också kommer att presenteras på klubbsidan de kommande veckorna är Håkan Sandbring, Ola Ringdahl, Sven Persson och Brutus Östling.

Men åter till Karro. På dagtid knådar hon onda ryggar i Hässleholm. ”Pengar behövs för att finansiera kameror och objektiv”, säger hon och berättar att det är musik i kombination med det stora fotointresset som är den stora glädjen i livet. Hon tillhör de aktiva medlemmarna i Tyringe fotoklubb.

Fotointresset vaknade på allvar i slutet på 90-talet. Hon höll länge fast vid det analoga. Först för två år sedan skaffade hon sin första digitalkamera.

”Musik har alltid betytt mycket för mig. Jag ville börja fota på konserterna för att fånga känslorna och uttrycken i musiken. Jag hade fotat innan också men då med pocketkamera. Ville lyfta kvalitén. Kände att jag hade mer att ge”, säger hon.

Ska man fota på konserter behövs fotopass – och gärna full ackreditering som ger fritt inträde. I takt med att hennes bilder syns allt oftare har arrangörerna fått upp ögonen för Karros foto.
”Jag brukar komma hem med närmare 4000 bilder per festival. Då har jag redan rensat, men bara försiktigt, direkt i kameran”.

Hon plåtar hellre än sitter och redigerar vid datorn. Men samtidigt betyder datorjobbet mycket. Hon gillar att förvandla traditionella rockbilder till photoart. Hennes hemsida är fylld med bearbetade bilder.
”På fotofestivalen ska jag visa och berätta om hur ”vanliga” bilder kan förvandlas till fotokonst”, säger hon.

Mer om Karro och hennes bilder på
www.karrosphotoart.wordpress.com/
Facebook


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar